Втомлені вчителі: як брак сну впливає на освітян

Втомлені вчителі: як брак сну впливає на освітян
  • Значна частина вчителів (навіть в країнах без війни) постійно відчуває виснаження, що може свідчити про проблеми з балансом між роботою та особистим життям і загальний вплив професії на здоров’я.
  • Для боротьби з втомою освітяни змушені вдаватися до компенсаторних стратегій: денної дрімоти, надмірного вживання кофеїну, а іноді – навіть сон у машині.
  • Попри поширений міф про «тривалі канікули», дослідження засвідчує високий рівень професійного вигорання серед досвідчених вчителів. Це підкреслює потребу у системних змінах, які б підтримували добробут працівників освіти.
  • Вчителі залишаються однією з найменш оплачуваних професій, попри високий рівень відповідальності та кваліфікації.

Чому вчителі постійно виснажені?

Втома серед освітян – не просто індивідуальне питання, а соціальна проблема, яка впливає на ефективність освітнього процесу. Більшість вчителів зізнаються: після робочого дня вони не відпочивають, а виконують перевірку робіт, планування уроків і документацію.

Опитування серед 507 активних вчителів показало, що 76% респондентів регулярно відчувають виснаження. Серед учителів середньої школи цей показник сягнув 84%. Лише 22% оцінюють якість свого сну протягом робочого тижня як «добру» або «дуже добру». Натомість 30% відзначили, що їхній сон є «поганим» або «дуже поганим», а 48% назвали його «задовільним». Повторимо, це данні для США, де вчителі не зазнають всіх “принад” війни – SleepJunkie.

Майже третина (31%) затримувалися з роботою до другої години ночі, а середній обсяг понаднормових годин сягав 10 годин на тиждень.

Хронічна нестача сну

Згідно з рекомендаціями медиків, дорослій людині потрібно від 7 до 9 годин сну на добу для підтримання фізичного й психічного здоров’я. Постійна нестача сну може призводити до зниження імунітету, проблем з концентрацією, настроєм та емоційною стабільністю.

Втомлені вчителі намагаються впоратися з цим по-різному:

  • 22% дрімають під час обідньої перерви.
  • 19% зізналися, що майже засинали під час уроку.
  • 15% реально засинали у вчительській кімнаті.
  • 10% дрімали в автомобілі протягом робочого дня.
  • 40% споживають чотири або більше порцій кофеїну щодня – серед вчителів середньої школи цей показник зріс до п’яти чашок.

Ці стратегії не вирішують проблему, а лише допомагають короткостроково «виживати» в умовах хронічного недосипу.

Психоемоційні наслідки

Вчителі, які відчувають втому, стають:

  • менш терплячими (74%),
  • менш уважними (58%),
  • більш дратівливими (51%),
  • а 23% зізналися, що через втому плутають імена учнів або забувають їх.

Такі зміни поведінки безпосередньо впливають на якість викладання та атмосферу в класі.

Вигорання серед досвідчених педагогів

Стереотип про те, що вчителі мають багато вільного часу завдяки канікулам, не витримує критики. 68% респондентів відчувають себе перевантаженими, а 29% повідомили про постійний або сильний стрес протягом тижня.

Симптоми професійного вигорання виявлено у:

  • 70% вчителів із досвідом від 9 до 12 років,
  • 80% – з досвідом від 13 до 19 років.

На ранок у шкільні дні лише 35% відчувають себе «незначно втомленими», тоді як 30% – «помірно втомленими», 20% – «виснаженими», а 10% – «дуже виснаженими».

Що могло б допомогти?

Попри загальну втому, 54% респондентів зізналися, що хоча б раз протягом минулого навчального року прокидалися добре відпочилими. Що цьому сприяло?

За словами самих вчителів, найбільш ефективними стратегіями покращення умов праці є:

  • Зменшення кількості уроків на день – 44% опитаних.
  • Менше акценту на стандартизовані тести – 42%.
  • Зменшення кількості учнів у класі – 42%.
  • Краща поведінка учнів – 40%.

В нашому випадку, звичайно, також було б дуже доречне зникнення одного навіженого сусіда…

Ешлі Дойл, редакторка SleepJunkie, підсумовує:

«Учителі відіграють критично важливу роль у розвитку молодого покоління. І хоча рівень стресу серед них високий, сон – це ресурс, якого їм постійно бракує. Наше дослідження показує, що більшість учителів прокидається втомленими й намагається знайти можливість подрімати протягом робочого дня. Вони заслуговують на повноцінний сон і умови, які цьому сприяють.»

В дослідженні взяли участь 507 вчителів, серед яких:

  • 26 – дошкільна освіта,
  • 151 – початкова школа,
  • 64 – середня школа,
  • 87 – старша школа,
  • 179 – викладачі коледжів.

Задля підвищення достовірності результатів було застосовано контрольне запитання на уважність – лише ті, хто його правильно виконав, були включені до фінального масиву даних. Проте, як і будь-яке самозвітне опитування, це дослідження може містити похибки через перебільшення чи спотворення фактів.

Схожі статті

Copy link