Останній запуск надважкої ракети Starship від SpaceX завершився подвійною катастрофою: вибухнули обидва її ступені — і прискорювач Super Heavy, і сам космічний корабель. Попри десятки мільярдів доларів інвестицій і дев’ять спроб, компанія Ілона Маска досі не продемонструвала, що Starship справді працює — а тим більше, що вона здатна виконати свою головну місію: стати багаторазовим, вантажним транспортом до Марса.
У SpaceX від початку проголошували — невдачі це частина процесу. Кожен вибух чи невдала посадка мають слугувати інженерним уроком. Але, як зазначає інженер і журналіст Вілл Локетт, ця формула починає давати збої. «Якщо копнути глибше, стає зрозуміло, що SpaceX зайшла в глухий кут», — пише він. Про це пише видання Futurism.
Starship задумувався як універсальний багаторазовий носій, здатний перевозити 150 тонн вантажу в одному польоті — або відправити екіпаж на Марс. Однак цього разу космічний корабель ніс лише 16 тонн баласту, що є лише десятою частиною обіцяного потенціалу. А спроба повернути обидва ступені завершилась провалом.
Super Heavy вибухнув під час виконання посадкового маневру — після активації гальмівних двигунів. Причиною, ймовірно, стали надмірні навантаження після експериментального «планерного» зниження — маневру, що мав зменшити витрати пального на посадку. Проте, як показав результат, конструкція не витримала.
На думку Локетта, інженери опинилися в безвихідній ситуації. Щоб витримувати посадку і багаторазове використання, прискорювач потрібно укріплювати. Але це додає ваги — а надмірна вага зменшує корисне навантаження. Отже, компроміс між міцністю та ефективністю може виявитися неможливим.
Космічний корабель Starship, що мав досягти орбіти, знову зазнав фіаско через витік пального — вже втретє за останні кілька польотів. Цього разу він не вибухнув миттєво, а втратив керування й розпався в атмосфері над Індійським океаном. «Це свідчить про каскадні навантаження: підсилення одних вузлів викликає руйнування інших», — зазначає Локетт.
Експертка з космічної політики зі Школи передових аерокосмічних досліджень Венді Вітмен Кобб вважає, що проблема у самій стратегії. «SpaceX намагається зробити все одразу: новий носій, повна багаторазовість, рекордна вантажність», — говорить вона. Falcon 9, що нині є надійною робочою конячкою компанії, розвивалась значно поступовіше, і навіть її багаторазовість обмежена лише першим ступенем.
Чи справді Starship — тупик?
Песимістичний висновок Локетта звучить безкомпромісно: «Дев’ять невдалих спроб і майже $10 мільярдів витрат — а Starship так і не вивела корисне навантаження на орбіту й не здійснила повторне використання жодного ступеня». І головне — «випробування довело, наскільки Starship є глухим кутом».
Втім, Вітмен Кобб залишається обережною оптимісткою: «Я вірю, що SpaceX інженерно подолає ці труднощі. Їхні фахівці достатньо талановиті».
Підписуйтесь на розсилку "Цікаві статті"
Кожної пʼятниці ми надсилатимемо вам нові цікаві статті за тиждень у вашу поштову скриньку. Відписатися можна будь-коли. Наш контент на 100% безплатний.