SpaceX може так і не вдатися запустити Starship в експлуатацію

SpaceX може так і не вдатися запустити Starship в експлуатацію

Останній запуск надважкої ракети Starship від SpaceX завершився подвійною катастрофою: вибухнули обидва її ступені — і прискорювач Super Heavy, і сам космічний корабель. Попри десятки мільярдів доларів інвестицій і дев’ять спроб, компанія Ілона Маска досі не продемонструвала, що Starship справді працює — а тим більше, що вона здатна виконати свою головну місію: стати багаторазовим, вантажним транспортом до Марса.

У SpaceX від початку проголошували — невдачі це частина процесу. Кожен вибух чи невдала посадка мають слугувати інженерним уроком. Але, як зазначає інженер і журналіст Вілл Локетт, ця формула починає давати збої. «Якщо копнути глибше, стає зрозуміло, що SpaceX зайшла в глухий кут», — пише він. Про це пише видання Futurism.

Starship задумувався як універсальний багаторазовий носій, здатний перевозити 150 тонн вантажу в одному польоті — або відправити екіпаж на Марс. Однак цього разу космічний корабель ніс лише 16 тонн баласту, що є лише десятою частиною обіцяного потенціалу. А спроба повернути обидва ступені завершилась провалом.


Super Heavy вибухнув під час виконання посадкового маневру — після активації гальмівних двигунів. Причиною, ймовірно, стали надмірні навантаження після експериментального «планерного» зниження — маневру, що мав зменшити витрати пального на посадку. Проте, як показав результат, конструкція не витримала.

На думку Локетта, інженери опинилися в безвихідній ситуації. Щоб витримувати посадку і багаторазове використання, прискорювач потрібно укріплювати. Але це додає ваги — а надмірна вага зменшує корисне навантаження. Отже, компроміс між міцністю та ефективністю може виявитися неможливим.

Космічний корабель Starship, що мав досягти орбіти, знову зазнав фіаско через витік пального — вже втретє за останні кілька польотів. Цього разу він не вибухнув миттєво, а втратив керування й розпався в атмосфері над Індійським океаном. «Це свідчить про каскадні навантаження: підсилення одних вузлів викликає руйнування інших», — зазначає Локетт.

Експертка з космічної політики зі Школи передових аерокосмічних досліджень Венді Вітмен Кобб вважає, що проблема у самій стратегії. «SpaceX намагається зробити все одразу: новий носій, повна багаторазовість, рекордна вантажність», — говорить вона. Falcon 9, що нині є надійною робочою конячкою компанії, розвивалась значно поступовіше, і навіть її багаторазовість обмежена лише першим ступенем.

Чи справді Starship — тупик?

Песимістичний висновок Локетта звучить безкомпромісно: «Дев’ять невдалих спроб і майже $10 мільярдів витрат — а Starship так і не вивела корисне навантаження на орбіту й не здійснила повторне використання жодного ступеня». І головне — «випробування довело, наскільки Starship є глухим кутом».

Втім, Вітмен Кобб залишається обережною оптимісткою: «Я вірю, що SpaceX інженерно подолає ці труднощі. Їхні фахівці достатньо талановиті».

Стаття була цікавою?

Оцініть цю статтю!

Середній рейтинг 5 / 5. Кількість голосів: 4

Ще немає голосів. Будьте першими!

Дякуємо за відгук!

Підписуйтесь на нові статті!

Шкода, що стаття вам не сподобалась...

Дозвольте нам її покращити!

Розкажіть, будь ласка, що ми можемо виправити

Схожі статті

Copy link