NASA вдалося запустити “мертві” двигуни Voyager 1 за понад 24 мільярди км від Землі

NASA вдалося запустити "мертві" двигуни Voyager 1 за понад 24 мільярди км від Землі

Космічний апарат Voyager 1, найвіддаленіший об’єкт, створений людством, знову вразив своїх земних операторів. Після майже півстоліття в міжзоряному просторі він не просто продовжує політ — нещодавно інженерам NASA вдалося відновити роботу його основних двигунів, які не працювали з 2004 року.

Voyager 1 був запущений у 1977 році, через кілька тижнів після свого двійника Voyager 2. З того часу апарат мандрує зі швидкістю понад 61 тисячу кілометрів на годину, дослідивши Юпітер, Сатурн, їхні супутники та кільця, перш ніж залишити геліосферу Сонця і ввійти в міжзоряний простір. Протягом десятиліть апарат поступово втрачав функціональність, але NASA вперто намагається підтримувати його життєздатність.

Останнім прикладом цієї наполегливості стало відновлення первинних двигунів — тих, що відповідають за обертання апарата навколо його осі, аби Voyager міг орієнтувати свою антену на “опорну зірку” для стабілізації положення в просторі. Саме ця функція дозволяє підтримувати зв’язок із Землею.

Основні двигуни апарата були визнані непридатними ще у 2004 році. Відтоді Voyager використовував резервну групу двигунів, яку вдалося успішно активувати у 2018 та 2019 роках. Але ці резервні двигуни не могли забезпечити необхідне обертання, що критично для стабільної орієнтації апарата.

І хоча спочатку вважалося, що втрата основних двигунів — не фатальна, з часом стало зрозуміло, що без їх відновлення Voyager не зможе довго підтримувати зв’язок із Землею. Тоді команда вирішила провести ризиковану спробу — надіслати команди активації до давно непрацюючих двигунів.

Передача інструкцій Voyager 1 триває майже 22 години в один бік, тож команда не могла миттєво дізнатися, чи вдалося здійснити запуск. Але вже через 20 хвилин після розрахункового часу активації датчики на Землі зафіксували зміну температури двигуна — ознаку того, що система ожила.

«Це був такий славний момент, – захоплено сказав керівник проєкту Тодд Барбер. «Моральний дух команди був дуже високим того дня.»

“Ці двигуни вважалися мертвими. І це був законний висновок, – продовжив він. «Просто один з наших інженерів здогадався, що, можливо, існує інша можлива причина, і її можна виправити. Це було справжнє диво!».

Схожі статті

Copy link